06. Balansräkningen (K1 IF)
6.1 En immateriell eller materiell anläggningstillgång som tas upp i balansräkningen ska
förtecknas i en särskild förteckning. Förteckningen ska innehålla uppgifter om
anskaffningsvärde, anskaffningstidpunkt och nyttjandeperiod i föreningen. Någon
förteckning behöver inte upprättas om föreningen endast har ett fåtal
anläggningstillgångar och den löpande bokföringen är organiserad så att man redan av
den kan få en tillfredsställande kontroll och överblick över tillgångarna.
6.2 En förvärvad immateriell tillgång ska tas upp i balansräkningen, om det är sannolikt
att den kommer att ge föreningen ekonomiska fördelar och den har ett bestående
värde. En internt upparbetad immateriell tillgång får inte tas upp som tillgång i
balansräkningen.
6.3 Förvärvade immateriella anläggningstillgångar värderas på samma sätt som maskiner
och inventarier. Nyttjandeperioden ska dock bestämmas till högst fem år. Punkt 6.27
om tillgångar av mindre värde och punkt 6.28 om tillgångar som har en kort
ekonomisk livslängd gäller inte för förvärvade immateriella tillgångar.
6.4 En fastighets värde ska normalt delas upp i byggnad och mark med utgångspunkt i
taxeringsvärdet. Saknar fastigheten taxeringsvärde ska fördelningen göras på annan
skälig grund.
6.5 En byggnad ska tas upp i balansräkningen när föreningen har fått tillträde till
byggnaden eller, om den är egentillverkad, när den har färdigställts. Har byggnaden
erhållits i gåva ska den istället tas upp när gåvan överlämnats till föreningen på ett
sakrättsligt bindande sätt.
En markanläggning ska tas upp i balansräkningen när den har färdigställts.
För en påbörjad men ej färdigställd egentillverkad byggnad eller markanläggning
gäller punkt 6.21.
6.6 En byggnad eller en markanläggning som bara är avsedd att användas ett fåtal år
behöver inte tas upp i balansräkningen utan får redovisas som kostnad i sin helhet
samma år den förvärvas.
6.7 Byggnader och markanläggningar tas upp till anskaffningsvärde (punkterna 6.8-6.12)
minskat med avskrivningar (punkterna 6.13-6.14) och nedskrivningar (punkt 6.16).
6.8 Vid köp av byggnad är anskaffningsvärdet inköpspriset plus andra utgifter för
förvärvet.
6.9 Vid egentillverkning av en ny byggnad är anskaffningsvärdet utgiften för att uppföra
byggnaden. Detsamma gäller vid om- och tillbyggnad.
6.10 Vid egentillverkning av en markanläggning är anskaffningsvärdet utgiften för att
anskaffa eller förbättra anläggningen.
6.11 Vid övriga förvärv (gåva och byte) av byggnad är anskaffningsvärdet det verkliga
värdet vid förvärvstillfället.
För en byggnad med taxeringsvärde är verkligt värde detsamma som taxeringsvärdet
multiplicerat med 1,33.
För en byggnad som saknar taxeringsvärde är verkligt värde detsamma som
a) försäljningsvärdet, eller
b) om en fungerande marknad saknas, återanskaffningsvärdet.
6.12 Bidrag som hänför sig till förvärv av en byggnad eller en markanläggning ska minska
anskaffningsvärdet.
6.13 Byggnader och markanläggningar ska skrivas av över den tid föreningen avser att
nyttja tillgången (nyttjandeperioden).
Nyttjandeperioden för en byggnad får bestämmas till vad som följer av Skatteverkets
allmänna råd om värdeminskningsavdrag för byggnader.
Nyttjandeperioden för en markanläggning får bestämmas till
a) 10 år för täckdiken och skogsvägar, samt
b) 20 år för övriga markanläggningar.
6.14 Avskrivning ska påbörjas det år byggnaden eller markanläggningen tas i bruk. När det
gäller byggnad får avskrivning påbörjas första året den tas upp som byggnad i
balansräkningen även om den inte tagits i bruk.
Avskrivning får göras med lika stora belopp varje år oavsett om tillgången varit i bruk
endast en del av räkenskapsåret.
Avskrivning behöver inte göras det år byggnaden eller markanläggningen avyttras.
6.15 Vid försäljning av byggnad eller markanläggning redovisas skillnaden mellan
försäljningsinkomsten och det bokförda värdet som intäkt om försäljningsinkomsten
är högre än det bokförda värdet och annars som kostnad. Vid utrangering redovisas det
bokförda värdet som kostnad.
6.16 Om det klart framgår att värdet på en fastighet på balansdagen betydligt understiger
dess bokförda värde i balansräkningen, ska fastighetens återstående ekonomiska värde
i föreningen uppskattas. Tillgången ska skrivas ned till det belopp som dess
återstående ekonomiska värde i föreningen kan uppskattas till.
Om skälen för nedskrivningen inte längre finns ska nedskrivningen återföras.
6.17 Enligt punkt 6.4 delas en fastighets värde upp i byggnad och mark med utgångspunkt i
taxeringsvärdet eller, om fastigheten saknar taxeringsvärde, på annan skälig grund.
6.18 Mark ska tas upp i balansräkningen när föreningen har fått tillträde till marken. Har
marken erhållits i gåva ska den istället tas upp när gåvan överlämnats till föreningen
på ett sakrättsligt bindande sätt.
6.19 Vid köp av mark är anskaffningsvärdet inköpspriset plus andra utgifter för förvärvet.
6.20 Vid övriga förvärv (gåva och byte) av mark beräknas anskaffningsvärdet på
motsvarande sätt som anges i punkt 6.11.
6.21 En påbörjad men ej färdigställd egentillverkad byggnad, markanläggning, maskin eller
inventarie tas i balansräkningen upp till nedlagda utgifter.
6.22 Bidrag som hänför sig till förvärv av mark ska minska anskaffningsvärdet.
6.23 Mark ska inte skrivas av.
6.24 Vid försäljning av mark redovisas skillnaden mellan försäljningsinkomsten och det
bokförda värdet som intäkt om försäljningsinkomsten är högre än det bokförda värdet
och annars som kostnad.
6.25 Nedskrivning av mark sker enligt punkt 6.16.
6.26 Maskiner och inventarier ska tas upp i balansräkningen när de har levererats till
föreningen eller, om de är egentillverkade, när de har färdigställts. För påbörjade men
ej färdigställda egentillverkade maskiner och inventarier gäller punkt 6.21.
6.27 En maskin eller en inventarie med ett anskaffningsvärde som understiger ett halvt
prisbasbelopp med tillägg för mervärdesskatt som inte ska dras av eller återbetalas
enligt mervärdesskattelagen (1994:200) behöver inte tas upp i balansräkningen utan
får redovisas som kostnad i sin helhet samma år den förvärvas.
6.28 En maskin eller en inventarie som vid anskaffningen kan antas ha en ekonomisk
livslängd på högst tre år behöver inte tas upp i balansräkningen utan får redovisas som
kostnad i sin helhet samma år den förvärvas.
6.29 Maskiner och inventarier tas upp till anskaffningsvärde (punkterna 6.30-6.33) minskat
med avskrivningar (punkterna 6.34-6.35) och nedskrivningar (punkt 6.37).
6.30 Vid köp av en maskin eller en inventarie är anskaffningsvärdet inköpspriset plus andra
utgifter som ingår i fakturabeloppet och som kan hänföras till tillgången. Externa
utgifter som inte ingår i fakturabeloppet men som direkt kan hänföras till tillgången
ska räknas in om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kronor per maskin eller
inventarie.
6.31 Vid egentillverkning av en maskin eller en inventarie är anskaffningsvärdet utgiften
för material plus andra utgifter som ingår i fakturabeloppet och som kan hänföras till
tillgången. Externa utgifter som inte ingår i fakturabeloppet men som kan hänföras
direkt till tillgången ska räknas in om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kronor
per maskin eller inventarie.
6.32 Vid övriga förvärv (gåva och byte) av maskiner och inventarier är anskaffningsvärdet
det verkliga värdet vid förvärvstillfället. Verkligt värde är detsamma som
a) försäljningsvärdet, eller
b) om en fungerande marknad saknas, återanskaffningsvärdet.
6.33 Bidrag som hänför sig till förvärv av maskiner eller inventarier ska minska
anskaffningsvärdet.
6.34 Maskiner och inventarier ska skrivas av över den tid föreningen avser att nyttja
tillgången (nyttjandeperioden).
Nyttjandeperioden får bestämmas till fem år.
6.35 Avskrivning ska påbörjas det år maskinen eller inventarien tas i bruk.
Avskrivning får göras med lika stora belopp varje år oavsett om tillgången varit i bruk
endast en del av räkenskapsåret.
Avskrivning behöver inte göras det år maskinen eller inventarien avyttras.
6.36 Vid försäljning av maskiner eller inventarier redovisas skillnaden mellan
försäljningsinkomsten och det bokförda värdet som intäkt om försäljningsinkomsten
är högre än det bokförda värdet och annars som kostnad. Vid utrangering redovisas det
bokförda värdet som kostnad.
6.37 Om det klart framgår att värdet på en maskin eller en inventarie på balansdagen
betydligt understiger dess bokförda värde i balansräkningen, ska tillgångens
återstående ekonomiska värde i föreningen uppskattas. Tillgången ska skrivas ned till
det belopp som dess återstående ekonomiska värde i föreningen kan uppskattas till.
Om skälen för nedskrivningen inte längre finns ska nedskrivningen återföras.
6.38 En vara ska tas upp som varulager hos köparen när varan har levererats. Varan anses
levererad när den har kommit till köparen.
Varor som förvärvats genom gåva och som med stöd av 5 kap. 1 § bokföringslagen
(1999:1078) inte har bokförts löpande ska tas upp om de finns kvar på balansdagen.
(BFNAR 2013:4).
6.39 En vara ska inte längre tas upp hos säljaren när varan har avsänts till köparen.
6.40 Ett lager som har ett sammanlagt värde som uppgår till högst 5 000 kronor behöver
inte tas upp i balansräkningen utan får redovisas som kostnad.
6.41 För köpta varor är anskaffningsvärdet varans inköpspris plus andra utgifter som
framgår av fakturan.
Utgifter som inte ingår i fakturabeloppet men som är direkt hänförliga till förvärvet får
ingå i anskaffningsvärdet.
6.42 För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för material.
Andra utgifter som inte ingår i fakturorna för materialet men som är hänförliga till
tillverkningen får ingå i anskaffningsvärdet.
6.43 Anskaffningsvärdet får beräknas med utgångspunkt från det pris som anges på den
senast mottagna fakturan för den sorts vara som ska värderas, om fakturabeloppet
motsvarar ett normalpris.
Anskaffningsvärdet ska i annat fall beräknas enligt först-in-först-ut-principen, enligt
vägda genomsnittspriser eller enligt någon annan liknande princip.
6.44 Vid övriga förvärv (gåva och byte) av varor är anskaffningsvärdet det verkliga värdet
vid förvärvstillfället. Verkligt värde är detsamma som
a) försäljningsvärdet, eller
b) för varor som föreningen har för avsikt att skänka bort, försäkringsvärdet.
6.45 Om det klart framgår att värdet på lagret som helhet på balansdagen betydligt
understiger det sammanlagda anskaffningsvärdet, ska värdenedgången beräknas och
varulagret tas upp till anskaffningsvärdet minskat med värdenedgången.
6.46 När värdenedgången beräknas ska lagret värderas post för post. Det är tillåtet att
värdera lagret kollektivt för homogena varugrupper eller då en individuell värdering är
svår att motivera med hänsyn till kostnaderna.
6.47 En förening får, om inte punkt 6.45 tillämpats, göra avdrag för en schablonmässigt
beräknad värdenedgång med tre procent av lagrets sammanlagda anskaffningsvärde
från varornas sammanlagda anskaffningsvärde.
6.48 Kundfordringar ska tas upp till ett belopp som motsvarar vad föreningen fakturerat
eller borde ha fakturerat och vid räkenskapsårets utgång inte fått betalt för.
Kundfordringar får inte tas upp till högre belopp än vad de värderas till enligt
punkterna 6.49-6.50. Medlemsavgifter ska inte tas upp som kundfordringar.
6.49 En förening ska ta upp sina kundfordringar till det belopp som anges i faktura, avtal
eller liknande handling inklusive mervärdesskatt. Fordringarna får dock inte tas upp
till högre belopp än som på balansdagen kan förväntas komma att betalas.
6.50 Om det har fattats beslut om konkurs, ackord eller annat förhållande efter balansdagen
men innan det förenklade årsbokslutet är färdigställt, ska fordringarna tas upp till det
belopp som med hänsyn till beslutet kan förväntas komma att betalas.
6.51 Ett utbetalat eller fakturerat belopp är ett förskott om
a) leveransen eller tjänsten inte har påbörjats, eller
b) en delleverans eller delprestation uppenbarligen inte har påbörjats.
En första förhöjd leasingavgift är ett förskott.
Förskott till leverantörer som uppgår till mer än 5 000 kronor exklusive avdragsgill
mervärdesskatt ska tas upp som övriga fordringar.
6.52 Ränteinkomster som hänför sig till räkenskapsåret men som föreningen inte fått
utbetalda ska tas upp som övriga fordringar om de sammanlagt uppgår till mer än
5 000 kronor.
6.53 Om ett bidrag redovisas som intäkt i enlighet med punkt 7.3 b ska de medel som
hänför sig till räkenskapsåret men som inte betalats ut tas upp som övriga fordringar
om det finns ett beslut och dokumentation om beloppets storlek innan det förenklade
årsbokslutet har färdigställts.
6.54 Föreningens skattefordringar är fordringar på balansdagen som avser inkomstskatt,
fastighetsskatt eller motsvarande, särskild löneskatt på pensionskostnader,
mervärdesskatt samt lagstadgade arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för anställda.
Föreningens skattefordringar ska tas upp som övriga fordringar.
6.55 En förening ska ta upp övriga fordringar till det belopp som anges i faktura, avtal eller
liknande handling exklusive avdragsgill ingående mervärdesskatt. Fordran får dock
inte tas upp till högre belopp än värdet av den prestation som på balansdagen kan
förväntas tillfalla föreningen.
6.56 Om det har fattats beslut om konkurs, ackord eller annat förhållande efter balansdagen
men innan det förenklade årsbokslutet är färdigställt, ska fordringarna tas upp till det
belopp som med hänsyn till beslutet kan förväntas komma att tillfalla föreningen.
6.57 Finansiella placeringar ska tas upp i balansräkningen när äganderätten har övergått.
6.58 En värdepappersportfölj är en finansiell placering även om förändringar inom
portföljen görs under räkenskapsåret.
6.59 Vid köp av en finansiell placering är anskaffningsvärdet inköpspriset plus andra
utgifter för förvärvet.
6.60 Vid övriga förvärv (gåva och byte) av en finansiell placering är anskaffningsvärdet det
verkliga värdet vid förvärvstillfället. Verkligt värde är detsamma som
försäljningsvärdet.
6.61 Har en delpost av aktier av samma slag och sort avyttrats ska anskaffningsvärdet
beräknas enligt genomsnittsmetoden. Detsamma gäller andra delägarrätter samt
fordringsrätter.
6.62 Har Skatteverket gett ut allmänna råd om anskaffningsutgift för aktie ska
anskaffningsvärdet justeras till den av Skatteverket rekommenderade
anskaffningsutgiften.
6.63 En finansiell placering ska tas upp till det lägsta av anskaffningsvärdet och verkligt
värde på balansdagen. Verkligt värde är detsamma som försäljningsvärdet.
6.64 Vid försäljning av en finansiell placering redovisas skillnaden mellan
försäljningsinkomsten och det bokförda värdet som intäkt om försäljningsinkomsten
är högre än det bokförda värdet och annars som kostnad.
6.65 Föreningens tillgodohavanden på bank- och girokonton ska tas upp till de belopp som
framgår av kontoutdrag eller liknande vid räkenskapsårets utgång.
6.66 Eget kapital utgörs av skillnaden mellan föreningens tillgångar och summan av
föreningens skulder och obeskattade reserver.
6.67 Reserverade medel för specifika ändamål är en del av eget kapital. Reservering av
medel ska inte påverka resultaträkningen.
6.68 Föreningen ska inte göra några avsättningar för åtaganden som medför framtida
utgifter.
6.69 En förening ska i balansräkningen ta upp sina skulder till det belopp som anges på
kontoutdrag, avtal eller liknande handling.
6.70 Leverantörsskulder ska tas upp till ett belopp som motsvarar vad föreningen
fakturerats eller borde ha fakturerats för inköp m.m. och som vid räkenskapsårets
utgång inte var betalt.
6.71 En förening ska i balansräkningen ta upp sina skulder till de belopp som anges på
faktura, avtal eller liknande handling. Leverantörsskulder tas upp inklusive
mervärdesskatt.
6.72 Föreningens skatteskulder är skulder på balansdagen som avser inkomstskatt,
fastighetsskatt eller motsvarande, särskild löneskatt på pensionskostnader,
mervärdesskatt samt lagstadgade arbetsgivaravgifter och preliminärskatt för anställda.
6.73 Ett mottaget eller fakturerat belopp är ett förskott om
a) leveransen eller tjänsten inte har påbörjats, eller
b) en delleverans eller delprestation uppenbarligen inte har påbörjats.
Förskott från medlemmar och kunder som uppgår till mer än 5 000 kronor exklusive
eventuell mervärdesskatt ska tas upp som övriga skulder.
Ett mottaget eller fakturerat belopp som avser medlemsavgift är inte ett förskott.
6.74 Obetalda ersättningar till anställda och andra som hänför sig till räkenskapsåret samt
obetalda lagstadgade arbetsgivaravgifter på sådana ersättningar ska tas upp som övriga
skulder om föreningen erhållit uppgift eller borde ha erhållit uppgift om dem och de
sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kronor per person.
6.75 Ränteutgifter som hänför sig till räkenskapsåret men som föreningen inte betalat ska
tas upp som övriga skulder om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kronor.
6.76 Om ett bidrag redovisas som intäkt i enlighet med punkt 7.3 b ska den del av bidraget
som betalats till föreningen och som hänför sig till kommande räkenskapsår tas upp
som övrig skuld.
6.77 Villkorade bidrag som enligt punkt 7.4 inte får redovisas som intäkt, ska tas upp som
övriga skulder det räkenskapsår som bidragen utbetalas till föreningen.
6.78 En förening ska i balansräkningen ta upp sina övriga skulder till de belopp som anges
på faktura, avtal eller liknande handling exklusive mervärdesskatt.
Källa: www.bfn.se, Bokföringsnämnden, 2015-11-03
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2015/11/03
Kontakta bokforingstips.se