Bokföra utgifter för sophämtning och sophämtningsavgift (bokföring med exempel)
En redovisningsenhet som hyr lokal eller äger en fastighet har normalt utgifter
och kostnader för sophämtning även om sophämtningen kan ingå i lokalhyran för den som hyr en lokal.
Sophämtning är en tjänst som utförs av miljö- och återvinningsföretag som samlar
in behandlar och återvinner avfall från industrier, kontor och hushåll. Det renhållningsföretag
som erbjuder tjänster för sophantering och sophämtning tar ut en sophämtningsavgift
från sina kunder.
Det är normalt fastighetsägaren som ser till att det finns sophantering för en fastighet
och som därmed har de direkta utgifterna för sophämtning. En fastighetsägare kan
dock vidarefakturera sina utgifter för sophämtning om det är så att sophämtningskostnader
inte ingår i lokalhyran.
Klassificering
En utgift för sophämtning som avser ej förbrukade resurser redovisas
som en tillgång fram tills dess att resurserna har förbrukats i redovisningsenheten.
När resurser har förbrukats så omförs en tillgång av ej förbrukade resurser till
en kostnad i resultaträkningen.
Den del av en utgift för sophämtning som avser ingående moms skall redovisas som en
negativ skuld i balansräkningen fram till dess att momsskulden har blivit betald.
Kostnader för sophämtning som avser en hyrd lokal klassificeras som lokalkostnader
och bokförs i kontogrupp 50. Kostnader för sophämtning som avser en ägd fastighet
klassificeras som fastighetskostnader och bokförs i kontogrupp 51.
Kontogrupp 50 - Lokalkostnader
Kontogrupp 51 - Fastighetskostnader
Erkännande
En redovisningsenhet skall redovisa en kostnad i resultaträkningen när resurser
har förbrukats om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att flöda ut från
redovisningsenheten och om utgiften kan mätas på ett tillförlitligt sätt.
En redovisningsenhet som tillämpar kontantmetoden bokför utgifter för sophämtning
när leverantörsfakturan har betalats och en redovisningsenhet som tillämpar
fakturametoden bokför utgifter för sophämtning per fakturadatumet på
leverantörsfakturan eller när utbetalning sker beroende på
vilket som inträffar tidigast.
En kostnad som inte längre utgör en kostnad i en redovisningsenhet skall justeras
bort i resultaträkningen som en negativ kostnad eller som en intäkt.
Sidoordnat register och avstämning
En redovisningsenhet registrerar sina leverantörsfakturor och leverantörskreditfakturor
i ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och det är viktigt att se till att alla inköpstransaktioner
har bokförts samt att inte inköpstransaktioner har bokförts dubbelt. Avstämningar görs mellan
en rapport från ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och kontot för
leverantörsskuld i bokföringen enligt utskrift från huvudboken.
Värdering
En utgift för sophämtning värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan
som utbetalats och som väntas utbetalas till en leverantör. En kostnad för sophämtning
värderas till det verkliga värdet av förbrukade (utnyttjade) resurser under en
redovisningsperiod baserat på värdet av utgifter för sophämtning.
Moms och beskattning
Momssatsen på utgifter för sophämtning är 25 % men kan även vara 0 % om sophämtningsavgiften
vidarefaktureras för hyrd lokal av en person som inte tillämpar frivillig skattskyldighet
för moms. En momsregistrerad person som hyr en lokal eller som innehar rörelsefastigheter får göra avdrag för momsen på utgifter för sophämtning som ingående moms.
En person som innehar förvaltningsfastigheter för uthyrning och som inte tillämpar frivillig skattskyldighet för moms får inte göra avdrag för moms på utgifter
för sophämtning som ingående moms. En icke momsregistrerad person får inte göra
avdrag för moms som ingående moms. När moms inte får dras av som ingående moms redovisas
momsen som en kostnad.
En momsregistrerad person skall redovisa den ingående momsen som "Ingående moms
att dra av" i ruta 48 i skattedeklarationen för moms och utgiften för sophämtning
skall inte redovisas i skattedeklarationen för moms.
Kostnader för sophämtning i en näringsverksamhet är en skattemässigt avdragsgill
kostnad i inkomstdeklarationen i inkomstslaget näringsverksamhet. Utgifter för sophämtning
avseende en anställd privat är en skattemässigt avdragsgill kostnad inklusive moms
(moms ej avdragsgill som ingående moms) om förmånsbeskattning sker. Utgifter för
sophämtning avseende en delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag är skattemässigt avdragsgilla
om uttagsbeskattning sker.
Bokslut och årsredovisning
I bokslutet uppskattas och beräknas de kostnader som hör till den aktuella
redovisningsperioden vilket bland annat kan föranleda bokföring av förutbetalda
kostnader och upplupna kostnader.
En redovisningsenhet skall i årsredovisningen upplysa om de principer som har tillämpats
när det gäller redovisning (klassificering och erkännande) och värdering av kostnader
i årsredovisningen.
Exempel: bokföra kostnad för sophämtning i hyrd lokal (fakturametoden)
En redovisningsenhet har i februari 2010 erhållit en leverantörsfaktura om 5 000 SEK
som avser lokalhyra och sophämtning i en hyrd kontorslokal. Lokalhyran är 4 500 SEK och
sophämtningsavgiften är 500 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
2440 |
Leverantörsskuld |
|
5 000 |
5011 |
Hyra för kontorslokaler |
4 500 |
|
5062 |
Sophämtning |
500 |
|
Exempel: bokföra sophämtning för ägd lokal (kontantmetoden)
En redovisningsenhet har betalt en leverantörsfaktura om 500 SEK inklusive moms som avser sophämtning
för en ägd kontorslokal. Den ingående momsen är 100 SEK (25 %) och sophämtningsavgiften är 400 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1931 |
Bankgiro, affärsbanken |
|
500 |
2641 |
Ingående moms sv |
100 |
|
5162 |
Sophämtning |
400 |
|
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2014/01/22
Kontakta bokforingstips.se