Bokforingstips.se
Meny Sök Bokforingstips.se

Bokföra utgifter för sophämtning och sophämtningsavgift (bokföring med exempel)

En redovisningsenhet som hyr lokal eller äger en fastighet har normalt utgifter och kostnader för sophämtning även om sophämtningen kan ingå i lokalhyran för den som hyr en lokal.

Sophämtning är en tjänst som utförs av miljö- och återvinningsföretag som samlar in behandlar och återvinner avfall från industrier, kontor och hushåll. Det renhållningsföretag som erbjuder tjänster för sophantering och sophämtning tar ut en sophämtningsavgift från sina kunder.

Det är normalt fastighetsägaren som ser till att det finns sophantering för en fastighet och som därmed har de direkta utgifterna för sophämtning. En fastighetsägare kan dock vidarefakturera sina utgifter för sophämtning om det är så att sophämtningskostnader inte ingår i lokalhyran.

Klassificering
En utgift för sophämtning som avser ej förbrukade resurser redovisas som en tillgång fram tills dess att resurserna har förbrukats i redovisningsenheten. När resurser har förbrukats så omförs en tillgång av ej förbrukade resurser till en kostnad i resultaträkningen.

Den del av en utgift för sophämtning som avser ingående moms skall redovisas som en negativ skuld i balansräkningen fram till dess att momsskulden har blivit betald.

Kostnader för sophämtning som avser en hyrd lokal klassificeras som lokalkostnader och bokförs i kontogrupp 50. Kostnader för sophämtning som avser en ägd fastighet klassificeras som fastighetskostnader och bokförs i kontogrupp 51.

Kontogrupp 50 - Lokalkostnader
Kontogrupp 51 - Fastighetskostnader

Erkännande
En redovisningsenhet skall redovisa en kostnad i resultaträkningen när resurser har förbrukats om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att flöda ut från redovisningsenheten och om utgiften kan mätas på ett tillförlitligt sätt.

En redovisningsenhet som tillämpar kontantmetoden bokför utgifter för sophämtning när leverantörsfakturan har betalats och en redovisningsenhet som tillämpar fakturametoden bokför utgifter för sophämtning per fakturadatumet på leverantörsfakturan eller när utbetalning sker beroende på vilket som inträffar tidigast.

En kostnad som inte längre utgör en kostnad i en redovisningsenhet skall justeras bort i resultaträkningen som en negativ kostnad eller som en intäkt.

Sidoordnat register och avstämning
En redovisningsenhet registrerar sina leverantörsfakturor och leverantörskreditfakturor i ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och det är viktigt att se till att alla inköpstransaktioner har bokförts samt att inte inköpstransaktioner har bokförts dubbelt. Avstämningar görs mellan en rapport från ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och kontot för leverantörsskuld i bokföringen enligt utskrift från huvudboken.

Värdering
En utgift för sophämtning värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan som utbetalats och som väntas utbetalas till en leverantör. En kostnad för sophämtning värderas till det verkliga värdet av förbrukade (utnyttjade) resurser under en redovisningsperiod baserat på värdet av utgifter för sophämtning.

Moms och beskattning
Momssatsen på utgifter för sophämtning är 25 % men kan även vara 0 % om sophämtningsavgiften vidarefaktureras för hyrd lokal av en person som inte tillämpar frivillig skattskyldighet för moms. En momsregistrerad person som hyr en lokal eller som innehar rörelsefastigheter får göra avdrag för momsen på utgifter för sophämtning som ingående moms.
En person som innehar förvaltningsfastigheter för uthyrning och som inte tillämpar frivillig skattskyldighet för moms får inte göra avdrag för moms på utgifter för sophämtning som ingående moms. En icke momsregistrerad person får inte göra avdrag för moms som ingående moms. När moms inte får dras av som ingående moms redovisas momsen som en kostnad.

En momsregistrerad person skall redovisa den ingående momsen som "Ingående moms att dra av" i ruta 48 i skattedeklarationen för moms och utgiften för sophämtning skall inte redovisas i skattedeklarationen för moms.

Kostnader för sophämtning i en näringsverksamhet är en skattemässigt avdragsgill kostnad i inkomstdeklarationen i inkomstslaget näringsverksamhet. Utgifter för sophämtning avseende en anställd privat är en skattemässigt avdragsgill kostnad inklusive moms (moms ej avdragsgill som ingående moms) om förmånsbeskattning sker. Utgifter för sophämtning avseende en delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag är skattemässigt avdragsgilla om uttagsbeskattning sker.

Bokslut och årsredovisning
I bokslutet uppskattas och beräknas de kostnader som hör till den aktuella redovisningsperioden vilket bland annat kan föranleda bokföring av förutbetalda kostnader och upplupna kostnader.

En redovisningsenhet skall i årsredovisningen upplysa om de principer som har tillämpats när det gäller redovisning (klassificering och erkännande) och värdering av kostnader i årsredovisningen.

Exempel: bokföra kostnad för sophämtning i hyrd lokal (fakturametoden)
En redovisningsenhet har i februari 2010 erhållit en leverantörsfaktura om 5 000 SEK som avser lokalhyra och sophämtning i en hyrd kontorslokal. Lokalhyran är 4 500 SEK och sophämtningsavgiften är 500 SEK.

Konto Benämning Debet Kredit
2440 Leverantörsskuld 5 000
5011 Hyra för kontorslokaler 4 500
5062 Sophämtning 500

Exempel: bokföra sophämtning för ägd lokal (kontantmetoden)
En redovisningsenhet har betalt en leverantörsfaktura om 500 SEK inklusive moms som avser sophämtning för en ägd kontorslokal. Den ingående momsen är 100 SEK (25 %) och sophämtningsavgiften är 400 SEK.

Konto Benämning Debet Kredit
1931 Bankgiro, affärsbanken 500
2641 Ingående moms sv 100
5162 Sophämtning 400

Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara trygg med att du gör rätt. Klicka här för att komma igång redan idag.

Om du skall upprätta en årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online, årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara betala om du är helt nöjd.

Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (Gör en ansökan idag).

Uppdaterad: 2014/01/22

Kontakta bokforingstips.se