Bokföra utgifter för reklam och PR (bokföring med exempel)
En redovisningsenhet har utgifter för reklam och PR för att öka och bibehålla sin försäljning av varor och tjänster.
Reklam är ett meddelande som syftar till att medföra försäljning av varor och tjänster
och kan offentliggöras via exempelvis annonser, reklamtrycksaker, affischer, brev
(direktreklam), reklamfilmer och skyltar. Utställningar, mässor, reklamgåvor, varuprover,
hemsidor och tävlingar går också under benämningen reklam.
PR (Public Relations) är aktiviteter som syftar till att föra fram budskap i medier
såsom i tidningar, tidskrifter och tv om ett företag och dess produkter. PR innebär
att ett företag arbetar med medierna för att uppnå högre och bibehållen försäljning.
I början av företagets livscykel behövs reklam och PR för att göra de möjliga
kunderna medvetna om företaget och dess produkter. I ett moget företag krävs reklam och PR
för att introducera nya produkter, påminna om att företaget fortfarande finns och för att
skapa tillfälliga kampanjer.
Klassificering
En utgift för reklam och PR som avser ej förbrukade resurser redovisas
som en tillgång fram tills dess att resurserna har förbrukats i redovisningsenheten.
När resurser har förbrukats så omförs en tillgång av ej förbrukade resurser till
en kostnad i resultaträkningen.
Den del av en utgift för reklam och PR som avser ingående moms skall redovisas som en
negativ skuld i balansräkningen fram till dess att momsskulden har blivit betald.
Kostnader för reklam och PR klassificeras normalt som övriga externa kostnader och
bokförs i kontogrupp 59. Reklamskatter på utgifter för reklam klassificeras också
som övriga externa kostnader och bokförs på det konto där utgiften för reklam bokförs.
Kontogrupp 59 - Reklam och PR
Erkännande
En redovisningsenhet skall redovisa en kostnad i resultaträkningen när resurser
har förbrukats om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att flöda ut från
redovisningsenheten och om utgiften kan mätas på ett tillförlitligt sätt.
En redovisningsenhet som tillämpar kontantmetoden bokför utgifter för reklam och
PR när leverantörsfakturan har betalats och en redovisningsenhet som tillämpar
fakturametoden bokför utgifter för reklam och PR per fakturadatumet på
leverantörsfakturan eller när utbetalning sker beroende på
vilket som inträffar tidigast.
En kostnad som inte längre utgör en kostnad i en redovisningsenhet skall justeras
bort i resultaträkningen som en negativ kostnad eller som en intäkt.
Sidoordnat register och avstämning
En redovisningsenhet registrerar sina leverantörsfakturor och leverantörskreditfakturor
i ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och det är viktigt att se till att alla inköpstransaktioner
har bokförts samt att inte inköpstransaktioner har bokförts dubbelt. Avstämningar görs mellan
en rapport från ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och kontot för
leverantörsskuld i bokföringen enligt utskrift från huvudboken.
Värdering
En utgift för reklam och PR värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan
som utbetalats och som väntas utbetalas till en leverantör. En kostnad för reklam
och PR värderas till det verkliga värdet av förbrukade (utnyttjade) resurser under en
redovisningsperiod baserat på värdet av utgifter för reklam och PR.
Moms och beskattning
Momssatsen på utgifter för reklam och PR inklusive reklamskatt är normalt 25 % och
avdragsgill som ingående moms för en momsregistrerad fysisk eller juridisk person.
Fysiska och juridiska personer som inte är momsregistrerade bokför den ingående momsen på det konto som används
för att bokföra utgiften för reklam och PR.
En momsregistrerad person skall redovisa den ingående momsen som "Ingående moms
att dra av" i ruta 48 i skattedeklarationen för moms och utgiften för reklam och PR
skall inte redovisas i skattedeklarationen för moms.
Kostnader för reklam och PR i en näringsverksamhet är skattemässigt avdragsgilla
kostnader i inkomstdeklarationen som inkomst av näringsverksamhet.
Bokslut och årsredovisning
I bokslutet uppskattas och beräknas de kostnader som hör till den aktuella
redovisningsperioden, detta kan bland annat föranleda bokföring av förutbetalda
kostnader och upplupna kostnader.
En redovisningsenhet skall i årsredovisningen upplysa om de principer som har tillämpats
när det gäller redovisning (klassificering och erkännande) och värdering av kostnader
i årsredovisningen.
Exempel: bokföra reklam och PR (fakturametoden)
En redovisningsenhet har erhållit en leverantörsfaktura från ett tryckeri
som har tryckt upp reklamblad för 12 500 SEK inklusive moms. Momsen är
2 500 SEK (25 %) och varuvärdet är 10 000 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
2440 |
Leverantörsskuld |
|
12 500 |
2641 |
Ingående moms sv |
2 500 |
|
5931 |
Reklamtrycksaker |
10 000 |
|
Exempel: bokföra reklam och PR (kontantmetoden)
En redovisningsenhet har betalt en leverantörsfaktura som avser en plats
på en utställning. Fakturan var på 12 500 SEK, 2 500 SEK (25 %) var moms
och 10 000 SEK var tjänstevärde.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1931 |
Bankgiro, affärsbanken |
|
12 500 |
2641 |
Ingående moms sv |
2 500 |
|
5940 |
Utställningar och mässor |
10 000 |
|
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2022/01/03
Kontakta bokforingstips.se