Bokföra pågående arbeten och projektarbeten (bokföring med exempel)
En redovisningsenhet som utför tjänsteuppdrag eller entreprenaduppdrag måste per
balansdagen periodisera pågående arbeten för att matcha intäkter och kostnader i resultaträkningen.
Pågående arbeten är tjänsteuppdrag och entreprenaduppdrag enligt avtal som är påbörjade men
inte avslutade per balansdagen. Ett tjänsteuppdrag innebär ett avtal om att
utföra tjänster under en tidsperiod och ett entreprenaduppdrag innebär ett avtal
om att uppföra ett eller flera objekt hos en kund.
Tjänsteuppdrag och entreprenaduppdrag kan vara uppdrag på löpande räkning, provisionsbaserade uppdrag eller uppdrag till fast pris. Uppdrag på löpande räkning innebär att ersättningen grundar sig på verklig tidsåtgång och verkliga utgifter för uppdraget. Ett provisionsbaserat uppdrag innebär att ersättningen beror på uppnådd försäljning. Uppdrag till fast
pris innebär att ersättning utgår med ett fast belopp när uppdraget har slutförts
eller när etapper har slutförts.
Pågående arbeten måste periodiseras per balansdagen vid bokslut då intäkter är värdet
av utförda prestationer under en redovisningsperiod och kostnader är värdet av förbrukade
resurser eller utnyttjade tjänster under en redovisningsperiod.
Klassificering
Uppdrag till fast pris och uppdrag på löpande räkning kan redovisas enligt
huvudregeln (successiv vinstavräkning) eller enligt alternativregeln (färdigställandemetoden)
medan provisionsbaserade uppdrag skall redovisas genom att intäkter bokförs för
utförda prestationer.
Huvudregeln (successiv vinstavräkning) är den rekommenderade metoden för att redovisa
uppdrag till fast pris och uppdrag på löpande räkning, det är den enda tillåtna metoden
enligt IFRS och redovisningsnormen för K3-företag. Bokföringsnämndens rekommendation för K1-företag tillåter en redovisningsenhet att välja mellan huvudregeln och alternativregeln för redovisning av uppdrag till fast pris och uppdrag på löpande räkning. Bokföringsnämndens rekommendation för K2-företag tillåter huvudregeln och alternativregeln för uppdrag till fast pris men kräver att uppdrag på löpande räkning redovisas enligt huvudregeln (successiv vinstavräkning).
Huvudregeln (successiv vinstavräkning) innebär att inkomster från ett uppdrag redovisas
som intäkter i takt med att tjänster utförs och material förbrukas i enlighet med
avtalet. Huvudregeln innebär att projektets inkomster periodiseras och att projektets
utgifter kostnadsförs när resurser förbrukas. Den upplupna intäkten redovisas som
en omsättningstillgång i kontogrupp 16 och som en intäkt i kontogrupp 30 till 34.
Alternativregeln (färdigställandemetoden) innebär att utgifter för ett uppdrag redovisas
som kostnader i takt med att intäkter för uppdraget redovisas och att värdet av
pågående arbeten redovisas som en omsättningstillgång i balansräkningen. Alternativregeln
innebär att projektets utgifter periodiseras och att projektets inkomster intäktsförs
när kundfakturor skapas. Värdet för pågående arbeten bokförs i kontogrupp 14 och
lagerförändringen avseende pågående arbeten bokförs i kontogrupp 49.
Provisionsbaserade uppdrag faktureras normalt i efterskott och den upplupna intäkten
bokförs i kontogrupp 17 samtidigt som intäkten bokförs i kontogrupp 30 till 34 eller
i kontogrupp 39 om provisionsintäkten är en sidointäkt i verksamheten.
Kontogrupp 14 - Lager, produkter i arbete och pågående arbeten
Kontogrupp 30 till 34 - Huvudintäkter
Kontogrupp 39 - Övriga rörelseintäkter
Kontogrupp 40 till 45 - Inköp av varor och material
Kontogrupp 49 - Förändring av lager, produkter i arbete och pågående arbeten
Erkännande
En redovisningsenhet skall redovisa en intäkt i resultaträkningen när prestationer
har utförts om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att tillfalla redovisningsenheten och om inkomsten kan mätas på ett tillförlitligt sätt.
En redovisningsenhet skall redovisa en kostnad i resultaträkningen när resurser
har förbrukats och tjänster har utnyttjats om det är sannolikt att ekonomiska fördelar
kommer att flöda ut från redovisningsenheten och om utgiften kan mätas på ett tillförlitligt
sätt.
Pågående arbeten i lager skall redovisas som en tillgång i balansräkningen när det är sannolikt
att framtida ekonomiska fördelar komma att tillfalla redovisningsenheten om uppdragen har ett
värde som kan mätas på ett tillförlitligt sätt.
Sidoordnat register och avstämning
En redovisningsenhet registrerar nedlagda utgifter på och inkomster från uppdrag
i ett projektredovisningsprogram eller ett administrationsprogram så att det går
att få fram information om varje enskilt projekt. Avstämningar görs mellan rapporter
från projektredovisningssystemet och tillgångskonton respektive skuldkonton i bokföringen
enligt utskrift från huvudboken.
Värdering
En inkomst värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan som inbetalats
och som väntas inbetalas. En intäkt värderas till det verkliga värdet av utförda
prestationer under en redovisningsperiod baserat på värdet för inkomster. En utgift
värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan som utbetalats och som
väntas utbetalas. En kostnad värderas till det verkliga värdet av förbrukade resurser
under en redovisningsperiod baserat på värdet för utgifter.
När huvudregeln (succesiv vinstavräkning) tillämpas beräknas intäkterna för ett
uppdrag med hjälp av färdigställandegraden för uppdraget och inkomsten för uppdraget
enligt gällande avtal. Om inkomsten inte kan fastställas på ett tillförlitligt sätt
antas intäkterna vara lika stora som de nedlagda kostnader som väntas återvinnas.
Färdigsställandegraden är den procentuella andel av ett uppdrag som anses vara slutfört
per balansdagen.
När alternativregeln (färdigsställandemetoden) tillämpas värderas pågående arbeten
post för post till det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet.
Anskaffningsvärdet för pågående arbeten består av nedlagda utgifter i form av direkta
projektutgifter såsom löner, arbetsgivaravgifter och material och indirekta projektutgifter
såsom avskrivningar, lokalhyra och maskinhyra. Anskaffningsvärdet för pågående arbeten
får inte inkludera ränteutgifter administrationsutgifter, försäljningsutgifter eller
forsknings- och utvecklingsutgifter.
Intäkter och kostnader i utländsk valuta omräknas till redovisningsvalutan i enlighet med
valutakursen per datumet för affärshändelsen och konstaterade valutakursvinster
eller valutakursförluster bokförs när betalningar sker.
Moms och inkomstdeklaration
Momssatsen för projektutgifter och projektinkomster kan vara 25 %, 12 %, 6 % eller 0 %.
En momsregistrerad person måste redovisa utgående moms vid försäljning och
får avdrag gör moms som ingående moms vid inköp. Upplupna intäkter redovisas alltid
utan redovisning av utgående moms och en icke momsregistrerad person redovisar ingående
moms tillsammans med utgifterna för ett uppdrag.
Pågående arbeten får redovisas enligt färdigsställandemetoden eller enligt metoden
för successiv vinstavräkning i inkomstdeklarationen. Den metod som används i bokföringen
ska följas vid beskattningen under förutsättning att den valda metoden följer god
redovisningssed.
Successiv vinstavräkning innebär att intäkter redovisas utifrån projektens färdigställandegrad
per balansdagen så att upplupna intäkter matchas mot nedlagda och kostnadsförda
utgifter, inget lager av pågående arbeten redovisas när den här metoden tillämpas.
Färdigsställandemetoden innebär att utgifterna för pågående arbeten bokförs som
en omsättningstillgång och att utgifterna kostnadsförs först när arbetet är avslutat
så att kostnader matchas mot redovisade intäkter. När färdigsställandemetoden tillämpas
skall pågående arbeten värderas post för post till det lägsta av anskaffningsvärdet
och nettoförsäljningsvärdet eller till 97 % (3 % inkuransavdrag) av det totala anskaffningsvärdet.
Anskaffningsvärdet för pågående arbeten får inkludera direkta projektutgifter och
indirekta projektutgifter men inte ränteutgifter, administrationsutgifter, försäljningsutgifter
eller forsknings- och utvecklingsutgifter.
Nettoförsäljningsvärdet utgörs av det verkliga försäljningsvärdet för en lagertillgång
med avdrag för försäljningsutgifter. Om pågående arbeten värderas enligt schablonregeln
till 97 % av det totala anskaffningsvärdet får inte vissa lagertillgångar värderas
till nettoförsäljningsvärdet utan alla lagertillgångar måste då värderas till anskaffningsvärdet.
Upplupna intäkter för uppdrag som redovisas som intäkter i resultaträkningen är
skattepliktiga som intäkter i inkomstdeklarationen. En lagerförändring avseende
pågående arbeten är skattepliktig respektive skattemässigt avdragsgill i inkomstdeklarationen
under förutsättning att de skattemässigt tillåtna värderingsprinciperna tillämpas.
Bokslut och årsredovisning
En redovisningsenhet skall i årsredovisningen upplysa om de principer som har tillämpats
när det gäller redovisning (klassificering och erkännande), värdering och omräkning
av pågående arbeten i årsredovisningen.
En redovisningsenhet som utför tjänsteuppdrag eller entreprenaduppdrag på löpande
räkning eller till fast pris ska lämna upplysning om huvudregeln eller alternativregeln
tillämpas för respektive slag av uppdrag.
En redovisningsenhet som redovisar ett tjänste- eller entreprenaduppdrag till fast
pris enligt alternativregeln ska, i det fall någon resultatavräkning inte redovisats,
för sådana pågående uppdrag lämna upplysning om aktiverade nedlagda utgifter och
fakturerat belopp.
Exempel: bokföra pågående arbeten enligt huvudregeln (bokslut)
En redovisningsenhet har enligt en rapport från sitt projektredovisningssystem (administrationsprogrammet)
haft kostnader för pågående arbeten om 500 000 SEK under räkenskapsåret 2009 som inte har fakturerats
kunder. Redovisningsenheten har utifrån färdigsställandegraden på varje enskilt projekt beräknat den
upplupna intäkten för pågående uppdrag till 800 000 SEK. Saldot på konto 1620 är 300 000 SEK från det
föregående räkenskapsåret och redovisningsenheten bokför därför en intäkt om 500 000 SEK (800000-300000).
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1620 |
Upparbetad men ej fakturerad intäkt |
500 000 |
|
3081 |
Upplupna intäkter projekt 0 % sv |
|
500 000 |
Exempel: bokföra pågående arbeten enligt huvudregeln (bokslut)
En redovisningsenhet har förskottsfakturerat sina kunder för tjänsteuppdrag och har under
räkenskapsåret 2009 fakturerat sina kunder med 1 000 000 SEK. Redovisningsenheten har
i enlighet med rapporter från projektredovisningssystem med hjälp av färdigsställandegraden
för varje enskilt projekt kommit fram till att intäkten för tjänsteuppdrag under
räkenskapsåret 2009 enbart är 600 000 SEK. Saldot på konto 2450 är -200 000 SEK från det
föregående räkenskapsåret och redovisningsenheten bokför därför en negativ intäkt om
400 000 SEK (600000-200000).
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
2450 |
Fakturerad men ej upparbetad intäkt |
|
400 000 |
3082 |
Förutbetalda intäkter projekt 0 % sv |
400 000 |
|
Exempel: bokföra pågående arbeten enligt alternativregeln (bokslut)
En redovisningsenhet har enligt en rapport från sitt projektredovisningssystem
(administrationsprogrammet) haft utgifter om 400 000 SEK för pågående uppdrag som inte ännu har
fakturerats. Saldot på konto 1470 är 100 000 SEK från föregående räkenskapsår och redovisningsenheten
bokför en lagerförändring om 300 000 SEK (400000-100000).
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1470 |
Pågående arbeten |
300 000 |
|
4970 |
Förändring av pågående arbeten |
|
300 000 |
Exempel: bokföra pågående arbeten enligt alternativregeln första året (bokslut)
En redovisningsenhet har enligt en rapport från sitt projektredovisningssystem
(administrationsprogrammet) haft utgifter om 400 000 SEK för pågående uppdrag som inte ännu har
fakturerats. Det här är redovisningsenhetens första räkenskapsår och det finns därför inget ingående
saldo på konto 1470 varför redovisningsenheten bokför hela värdet för pågående arbeten om 400 000 SEK
som en lagerförändring.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1470 |
Pågående arbeten |
400 000 |
|
4970 |
Förändring av pågående arbeten |
|
400 000 |
Exempel: bokföra pågående arbeten enligt alternativregeln (bokslut)
En redovisningsenhet har enligt en rapport från sitt projektredovisningssystem
(administrationsprogrammet) skapat kundfakturor för alla pågående uppdrag och dessutom
skickat förskottsfakturor för uppdrag om 125 000 SEK inklusive moms där momsen är 25 000 SEK (25 %).
Saldot på konto 1470 är 200 000 SEK från föregående räkenskapsår och redovisningsenheten bokför
bort detta ingående lager av pågående arbeten samtidigt som en förutbetald intäkt om 100 000 SEK
bokförs.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1470 |
Pågående arbeten |
|
200 000 |
4970 |
Förändring av pågående arbeten |
200 000 |
|
2430 |
Pågående arbeten |
|
100 000 |
3082 |
Förutbetalda intäkter projekt 0 % sv |
100 000 |
|
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2017/07/31
Kontakta bokforingstips.se