Bokföra utgifter för kontorsmaterial, papper, pennor och toner (bokföring med exempel)
En redovisningsenhet med ett kontor gör inköp av pärmar, pennor, papper, toner,
gem, häftstift med mera och har därmed utgifter för kontorsmaterial.
Kontorsmaterial är mindre förbrukningsartiklar som används på ett kontor och inventarier
såsom skrivbord och kontorsstolar räknas inte som kontorsmaterial. Kontorsmaterial
är exempelvis toner till skrivaren, papper, almanackor, post-it lappar, pennor,
linjaler och hålsslagare.
Redovisningsenheter köper normalt in stora mängder kontorsmaterial vid varje inköpstillfälle
och inköp av kontorsmaterial görs därför vanligtvis inte så ofta. Även om det finns
resurser av kontorsmaterial lagrat på ett kontor så är det inte vanligt att lagret
av kontorsmaterial inventeras och värderas vid bokslut. En redovisningsenhet som
är återförsäljare av kontorsmaterial måste naturligtvis inventera och värdera sitt
varulager vid bokslutet.
Klassificering
En utgift för kontorsmaterial som avser ej förbrukade resurser redovisas
som en tillgång fram tills dess att resurserna har förbrukats i redovisningsenheten.
När resurser har förbrukats så omförs en tillgång av ej förbrukade resurser till
en kostnad i resultaträkningen.
Den del av en utgift för kontorsmaterial som avser ingående moms
skall redovisas som en negativ skuld i balansräkningen fram till dess att momsskulden
har blivit betald.
Kostnader för kontorsmaterial klassificeras normalt som övriga externa kostnader
och bokförs som kostnader för kontorsmaterial i kontogrupp 61.
Kontogrupp 61 - Kontorsmateriel och trycksaker
Erkännande
En redovisningsenhet skall redovisa en kostnad i resultaträkningen när resurser
har förbrukats om det är sannolikt att ekonomiska fördelar kommer att flöda ut från
redovisningsenheten och om utgiften kan mätas på ett tillförlitligt sätt.
En redovisningsenhet som tillämpar kontantmetoden bokför utgifter för kontorsmaterial
när leverantörsfakturan har betalats och en redovisningsenhet som tillämpar fakturametoden
bokför utgifter för kontorsmaterial per fakturadatumet på leverantörsfakturan eller när utbetalning
sker beroende på vilket som inträffar tidigast.
En kostnad som inte längre utgör en kostnad i en redovisningsenhet skall justeras
bort i resultaträkningen som en negativ kostnad eller som en intäkt.
Sidoordnat register och avstämning
En redovisningsenhet registrerar sina leverantörsfakturor och leverantörskreditfakturor
i ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och det är viktigt att se till att alla inköpstransaktioner
har bokförts samt att inte inköpstransaktioner har bokförts dubbelt. Avstämningar görs mellan
en rapport från ett administrationsprogram eller ett faktureringsprogram och kontot för
leverantörsskuld i bokföringen enligt utskrift från huvudboken.
Värdering
En utgift för kontorsmaterial värderas till det nominella belopp i redovisningsvalutan
som utbetalats och som väntas utbetalas till en leverantör. En kostnad för kontorsmaterial
värderas till det verkliga värdet av förbrukade (utnyttjade) resurser under en
redovisningsperiod baserat på värdet av utgifter för kontorsmaterial.
Moms och beskattning
Momssatsen för kontorsmaterial är normalt 25 % och avdragsgill som ingående moms för en momsregistrerad fysisk
eller juridisk person. Fysiska och juridiska personer som inte är momsregistrerade
bokför den ingående momsen på det konto som används för att bokföra utgiften för kontorsmaterial.
En momsregistrerad person skall redovisa den ingående momsen som "Ingående moms
att dra av" i ruta 48 i skattedeklarationen för moms och utgiften för kontorsmaterial
skall inte redovisas i skattedeklarationen för moms.
Kostnaden för kontorsmaterial i en näringsverksamhet är en skattemässigt
avdragsgill kostnad i inkomstdeklarationen.
Bokslut och årsredovisning
I bokslutet uppskattas och beräknas de kostnader som hör till den aktuella
redovisningsperioden vilket bland annat kan föranleda bokföring av förutbetalda
kostnader och upplupna kostnader.
En redovisningsenhet skall i årsredovisningen upplysa om de principer som har tillämpats
när det gäller redovisning (klassificering och erkännande) och värdering av kostnader
i årsredovisningen.
Exempel: bokföra utgift för kontorsmaterial (fakturametoden)
En redovisningsenhet har enligt en leverantörsfaktura köpt in diverse kontorsmaterial
såsom papper, pennor och häftstift för 1 250 SEK inklusive moms. Momsen är 250 SEK (25 %)
och värdet för kontorsmaterialet är 1 000 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
2440 |
Leverantörsskuld |
|
1 250 |
2641 |
Ingående moms sv |
250 |
|
6110 |
Kontorsmateriel |
1 000 |
|
Exempel: bokföra utgift för kontorsmaterial (kontantmetoden)
En redovisningsenhet har enligt en betald leverantörsfaktura köpt in diverse kontorsmaterial
såsom papper, pennor och häftstift för 1 250 SEK inklusive moms. Momsen är 250 SEK (25 %)
och värdet för kontorsmaterialet är 1 000 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
1931 |
Bankgiro, affärsbanken |
|
1 250 |
2641 |
Ingående moms sv |
250 |
|
6110 |
Kontorsmateriel |
1 000 |
|
Exempel: bokföra utgift för kontorsmaterial (egen insättning)
En enskild näringsidkare har enligt en betald leverantörsfaktura köpt in diverse kontorsmaterial
såsom papper, pennor och häftstift till sin enskilda firma för 1 250 SEK inklusive moms. Momsen är 250 SEK (25 %)
och värdet för kontorsmaterialet är 1 000 SEK.
Konto |
Benämning |
Debet |
Kredit |
2018 |
Egen insättning |
|
1 250 |
2641 |
Ingående moms sv |
250 |
|
6110 |
Kontorsmateriel |
1 000 |
|
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2019/12/18
Kontakta bokforingstips.se